تبلیغات
روایت لحظه ها - آشنایی با طرح شجره طیبه صالحین(سری2)
 
روایت لحظه ها
 
 
یکشنبه 8 مرداد 1391 :: نویسنده : fd76
بیان تجارب موفق(1)

تجربه اول، ارسال دعوت نامه 

در یک سمینار سراسری کشوری، که با موضوع “مسجد، نماز و کار تربیتی” برگزار شده بود، امام جماعت یکی از مساجد پر رونق تهران بزرگ می‌گفت: در بدو ورود به مسجد و پذیرفتن منصب امام جماعتی، به نزدیکترین مدارس راهنمایی و دبیرستان محل رفتن و نام و آدرس دویست نوجوان منطقه را از مسؤلان مدرسه گرفتم، سپس کارت‌های دعوت نامه شکیل و زیبایی تهیه نمودم و به خانه همه آن‌ها فرستادم؛ متن دعوت نامه این گونه بود: 

دوست خوبم آقای ...  ...  ...  ... . . سلام علیکم

اینجانب روحانی جدید مسجد محله شما هستم و خیلی دوست دارم نظرات ارزشمند شما را درباره برنامه‌های آینده این مسجد بدانم و به آن عمل کنم لذا خواهشمندم در مراسمی که به همین مناسبت ترتیب داده شده است حتما شرکت نمایید. 

این امام جماعت با ذوق و خوش قریحه می‌گفت: با این کار 187 نفر از دویست میهمان دعوت شده نوجوان به مراسم، در آن شرکت کردند و بعدها 180 نفرشان مسجدی شده و به عضویت در برنامه‌های پایگاه در آمدند. 

اهم دلایل موفقیت این تجربه عبارتند از: 

1- ابتکار عمل و نوآوری امام جماعت در طراحی مراسم معارفه 

2- ابتدا به سراغ نوجوانان محله رفتن که آمادگی بیشتری برای پذیرش این گونه دعوت‌ها دارند. 

3- به مخاطبان نوجوان و جوان شخصیت دادن از طریق ارسال دعوت نامه برای تک تک آن‌ها

4- مهم دانستن نظرات مخاطبان و شریک نمودن آن‌ها در اجرای برنامه‌ها 

5- زمینه‌سازی مناسب برای جذب مخاطبان در همان جلسه معارفه یا دیدار اولیه 

 


تجربه‌ی دوم، راه‌اندازی مهد کودک شبستانی 

یکی از مشکلات موجود دراکثر قریب به اتفاق مساجد کشور، حساسیت بالای افراد مسن و پیرمردها و پیرزن‌های مسجدی نسبت به حضور کودکان و نونهالان در برنامه‌های عبادی شبستان مسجد است به گونه‌ای که این امر باعث شده بسیاری از مادران جوان از فیض حضور در نماز جماعت و سایر برنامه‌های عبادی آن محروم بمانند. 

در یکی از دوره‌های آموزشی کشور، که برای سخنرانی با موضوع “آسیب شناسی که فرهنگی در مسجد” دعوت شده بودم، یک خواهر مسجدی از یکی از استان‌های جنوبی کشور می‌گفت: ما این مشکل را با اختصاص یک اتاق پراز اسباب بازی و کتاب داستان به کودکان، درست جنب در ورودی خواهران به شبستان مسجد حل کرده‌ایم. 

وی در ادامه عنوان کرد: با راه‌اندازی این “مهد کودک شبستانی”، اکنون تعداد نمازگزاران خواهر مسجد محله ما چند برابر شده است و بچه‌ها هم به این روش، تحت تربیت مربیان دلسوز و با انگیزه قرار می‌گیرند. 

در این تجربه ارزشمند، در واقع خواهران مسجدی، مشکل موجود را ابتدا به مثابه یک علامت سوال تلقی کردند و سپس با برنامه ریزی عملی، به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای آن برآمدند مشکلی که با ارائه یک راه کار عملی ساده و پیش پا افتاده، به آسانی و سهولت از میان برداشته شد. 

 

تجربه‌ی سوم، زغال نویسی روی دیوار 

در یک گردهمایی مربیان و سرگروه‌های صالحین کشور در مشهد مقدس یک جوان با ذوق کرمانشاهی نقل می‌کرد: یک روز با هماهنگی خانواده‌ها پنجاه کودک زیر پنج سال را در سالن بزرگی جمع کردیم و در قالب یک برنامه تفریحی مسجدی به آن‌ها اجازه دادیم تا ظهر، با زغال روی دیوارها نقاشی بکشند. این فعال فرهنگی در ادامه متذکر شد که بعدها، اکثر این بچه‌ها مسجدی شدند و معتقد بودند که شیرین‌ترین خاطره عمرشان تا آنموقع همان نصف روز دیوار نویسی با زغال بوده است که مربی مسجد برایشان ترتیب داده بود. 

براین اساس چنانچه مشاهده می‌شود در این تجربه موفق نیر نوآوری، ابتکار و خلاقیت مربی مسجدی و همچنین توانمندی او در موضوع مخاطب شناسی کودکان و نونهالان، در کنار برگزاری برنامه‌ای پرنشاط و پرشور و هیجان انگیز، ویژه این گروه سنی خاص موجب شده است تا پیوستن به جمع بچه‌های مسجد، برای تک تک مخاطبان این طرح، شیرین، دوست داشتنی و خاطره انگیز شود. 

 

تجربه چهارم، هیأت امناء جوان

یکی از بچه‌های قدیم جبهه و جنگ می‌گفت: وقتی تصمیم گرفتیم کار فرهنگی را در مسجد شروع کنیم ابتدا با ترکیب اعضای هیأت امناء مشکل داشتیم چون اکثر آن‌ها مسن، کم تحرک و بی‌سواد بودند. 

در بدو امر هم نمی‌شد جلوی آن‌ها مقاومت کرد زیرا آن‌ها جزء قدیمی ترهای مسجد به شمار می‌آمدند و تأمین بخش عمده‌ای از منابع مالی مسجد را برعهده داشتند، گروهی از جوانان محل برنامه ریزی کردیم و در دراز مدت در اداره‌ی امور مسجد نقش پررنگ‌تری ایفا نمودیم، بتدریج حامیان جدید مالی برای اداره امور مسجد پیدا کردیم، حضورمان را در نمازها و سایر برنامه‌های عبادی مسجد پررنگ نمودیم و سرانجام بعد از چهار سال و اندی، مقاومت و صبوری توانستیم همه اعضای هیأت امناء را تغییر داده و جوان ترها را به عضویت در آن در آوردیم. 

در این تجربه ارزشمند، همانطور که گفتیم سه عامل اثرگذار در تغییر تدریجی ترکیب هیات امناء، از جمعیت غالب مسن ترها به جوانان وجود دارد که به ترتیب به شرح ذیل می‌باشند: 

* اول: حضور پررنگ و مستمر جوانان در نمازهای جماعت و سایر اعمال عبادی مسجد. 

* دوم: ایفای نقش مؤثر آنان در اداره‌ی امور مسجد و جلب اعتماد نمازگزاران و اهالی محل 

* و سوم: برنامه ریزی برای تغییر ترکیب هیات امناء و مقاومت و صبوری تا رسیدن به نقطه هدف مطلوب 

 

تجربه پنجم: ارتباط چهره به چهره

سال گذشته در یک برنامه‌ی زنده تلویزیونی، مسئول یکی از بزرگترین هیأت‌های عزاداری شهر اصفهان که بالغ بر دوازده هزار عضو دارد می‌گفت: 

کمیته تحقیق و پژوهش هیأت به این نتیجه رسیده است که بهترین راه تأثیر گذاری در مخاطبان جوان و نوجوان، برقراری ارتباط چهره به چهره، نفس به نفس و بالمشافهه می‌باشد که ما به این منظور، افرادی را مأمور کرده‌ایم تا این کار را در هیات عزاداری عملیاتی نمایند. 

وی همچنین با تأکید بر اهمیت موضوع سخنرانی، توسط سخنرانان میهمان گفت: مسئولان هیات ما از دو ماه قبل، موضوع سخنرانی را با سخنرانان هماهنگ می‌کنند و اگر سخنران در جلسه خارج از موضوع صحبت کند به او تذکر می‌دهند. 

علاوه بر این نوآوری مسئولان برنامه ریزی این هیات عزاداری در نامگذاری مراسمات ویژه مذهبی طول سال نیز از دیگر نکات جالب توجهی بود که ذکر آن در اینجا خالی از لطف نیست، بعنوان مثال: نامگذاری مراسم نیمه شعبان با عنوان “یه روز می‌بینمت”، و دهه اول محرم به عنوان “عشق علیه السلام” و نیز جشن میلاد ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) با عنوان “مادر ستارگان”.


تجربه ششم، ده فرمانده، ده پایگاه

فرمانده یک پایگاه بسیج که حدود 200 عضو عادی و فعال داشت نقل می‌کرد: به جهت رشد هر چه بیشتر اعضای شورا پایگاه و کادرسازی برای اداره آینده نظام، طرحی با عنوان “ده فرمانده، ده پایگاه” به مرحله اجرا درآوردیم که بسرعت مجموعه ما را از رکورد و یکنواختی در آورد. 

شکل اجرای این طرح این گونه بود که هر عضو شورای پایگاه، بیست نفر از اعضای عادی را در قالب یک شورای مجزا، با تمام مسئولیت‌های موجود در چارت سازمانی پایگاه به تنهایی مدیریت می‌کرد، که با این کار هم زمینه رشد و فعالیت اعضاء فراهم می‌شد و هم توانمندی آن عضو شورا، برای انجام مسئولیت‌اشدر پایگاه افزایش می‌یافت. 

سه فایده اجرای این طرح عبارتند از: 

1- رشد و توانمند‌سازی اعضای شورای پایگاه 

2- کادرسازی برای اداره آینده امور در قالب تشکیل شوراهای کارگاهی 

3- برقراری ارتباط با تمام اعضاء در قالب جلسات هفتگی منظم

 

تجربه هفتم، نگاه مکتبی و تربیتی

چندی پیش در بازدید و سرکشی از حلقه‌های تربیتی خواهران شهرستان مرزی تایباد، از سرگروه یک حلقه دبیرستانی خواستم که اعضای گروهش را معرفی کند. 

سرگروه حلقه که خود دانش آموز دوره متوسطه بود با اعتماد به نفسی بالا و با شگرد تربیتی خاص به مشخصه اصلی، به معرفه اعضاء پرداخت؛ اول؛ معرفی اسمی آن‌ها، به این ترتیب که مثلاً می‌گفت: خواهر فلانی. دوم؛ معرفی استعدادها و توانمندی‌های آن‌ها، به این شکل که مثلاً می‌گفت،: این خواهرمان کاملاً مسلط به کامپیوتر است و یا اینکه ایشان در تدارکات تبحر دارد و دیگری عنصر تبلیغاتی فعالی است. و سوم؛ معرفی اعضاء با طرح مسئولیت‌هایی که به هر یک از آنان داده بود مثلاً به یکی می‌گفت: مسئول کمیته هنری، به دیگری می‌گفت: مسئول گروه تحقیق و سومی را با عنوان مسئول کمیته حجاب و یا دبیر گروه و سایر مسئولیت‌هایی از این قبیل معرفی می‌کرد. 

در این تجربه موفق، سه نکته کلیدی تربیتی وجود دارد که می‌توان از آن الگو گرفت: 

* اول: نگاه مکتبی این خواهر سرگروه که تک تک اعضاء را بجای “خانم” با عنوان “خواهر” معرفی می‌کرد. 

* دوم: بیان توان و استعداد هر فرد که با این کار به آنان انگیزه مثبت می‌داد. 

* سوم: مسئولیت دادن به تک تک اعضای گروه که در واقع با این کار کمک شایانی به رشد و شکوفایی آن‌ها خواهد شد. 

 

تجربه هشتم؛ سخنرانی‌های پنج دقیقه‌ای 

در یکی از مساجد شهر مقدس مشهد، چندین سال متوالی مرسوم بود که هر شب یک جوان یا نوجوان مسجدی به مدت پنج دقیقه بین دو نماز برای مردم صحبت می‌کرد و به ذکر حدیث، آیه و یا حکایت اخلاقی می‌پرداخت. 

این اقدام، علاوه بر آنکه برای جوانان و نوجوانان محل جذاب بود و کم کم رونق مسجد را به همراه داشت همچنین باعث شد تا در سال‌های آینده، جمع کثیری از بچه‌های این مسجد، به تحصیل دروس حوزه علمیه بپردازند و طلبه یا دانشجو شوند. 

همچنین از دیگر فواید اجرای این طرح، افزایش میزان مطالعه جوانان مسجدی و دقت، نکته سنجی و بالا رفتن اعتماد به نفس آنان در دراز مدت بوده است بگونه‌ای که این کار بتدریج، سطح کیفی کار فرهنگی در این مسجد را به نحو چشمگیری ارتقاء بخشیده بود. 


تجربه نهم؛ فرزند مادران شهید

یکی از مسئولان صالحین کشور، در یک گردهمایی فرهنگی، ضمن تأکید بر ضرورت کمک به حل مشکلات مردم توسط جوانان مسجدی می‌گفت: در یکی از مناطق محروم کشور، جوانان مسجدی و مومن، در قالب اجرای یک طرح ارزشی و اثرگذار، هر کدام به نمایندگی از شهدا، مسئولیت کمک رسانی به خانواده یک شهید را بر عهده گرفته‌اند و مدام از آن‌ها سرکشی می‌نمایند. 

در این طرح که باعث تعمیق ارتباط جوانان مسجدی با مردم شده است برخی از جوانان “خادم شهدا” و برخی نیز “خادم مستمندان” می‌باشند. 

 

تجربه دهم، تبلیغ اثرگذار و گزینش جدی 

تابستان 89، همزمان با گسترش کمی و کیفی مأموریت صالحین در کشور فعالان فرهنگی یکی از مساجد مشهد مقدس با محوریت یک روحانی جوان مؤمن و انقلابی اقدام به جذب و راه‌اندازی دوازده حلقه صالحین از بین دانش آموزان منطقه نمودند. 

یکی از روش‌های تلبیغ برای جذب در این مجموعه مسجدی، تولید سی دی با مضامین عالی تربیتی بود که شامل؛ سه نوع مطلب متفاوت بوده است. اول؛ معرفی مجموعه مسجد و برنامه‌های جاری آن. دوم؛ ارائه برخی پیام‌های تربیتی ویژه خانواده‌ها و سوم؛ بیان هشدار گونه برخی معضلات اخلاقی و اجتماعی خاص که جوانان و نوجوانان امروزی را تهدید می‌کند. 

همچنین از دیگر ابتکارات مسئولان این مجموعه موفق آن است که در این مسجد، از هر نوجوان دواطلب، قبل از عضویت در گروه مصاحبه به عمل می‌آید که قبولی در این مصاحبه در واقع شرط عضویت وی در مجموعه بشمار می‌آید، علاوه بر این، به منظور هماهنگی هر چه بیشتر والدین بچه‌ها با برنامه ریزی‌های گروه، از آن‌ها نیز جهت تکمیل مراحل گزینش فرزندانشان در مسجد، حتماً مصاحبه ویژه والدین بعمل می‌آید که آن‌ها در این نشست، با برخی مسائل مهم تربیتی لازم آشنا می‌شوند. 

علاوه بر این، از دیگر برنامه‌های اثرگذار این مسجد، ابداع روشی جدید برای انس نوجوانان با قرآن است، که در این روش سعی می‌شود بهره مندی معنوی اعضای حلقه‌های تربیتی از تلاوت قرآن مجید بالا برود بگونه‌ای که نوجوانان یاد می‌گیرند، ساعاتی خاص با قرآن خلوت کنند و حل مشکلات‌شان را در زندگی از قرآن طلب نمایند. 

به هر حال یکی از مهمترین ثمرات تلاش یکساله تیم مربی گری این مسجد و پایگاه در سال گذشته، ورود همزمان بیست نوجوان سوم راهنمایی با معدل بالای 18 به حوزه علمیه و آغاز به تحصیل دروس اسلامی، توسط آنان است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 30 مرداد 1396 11:00 ق.ظ
At this time it appears like Wordpress is the top blogging platform out there right now.
(from what I've read) Is that what you're using on your
blog?
دوشنبه 16 مرداد 1396 10:54 ق.ظ
Howdy this is kinda of off topic but I was wanting to know if
blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone
with experience. Any help would be greatly appreciated!
سه شنبه 13 تیر 1396 07:54 ب.ظ
Stunning story there. What happened after?

Good luck!
سه شنبه 6 تیر 1396 11:09 ب.ظ
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thanks
یکشنبه 4 تیر 1396 08:17 ق.ظ
My brother recommended I might like this web site. He was once
entirely right. This submit truly made my day. You cann't believe simply how a lot time I had
spent for this information! Thank you!
جمعه 22 اردیبهشت 1396 03:22 ب.ظ
Great article. I am dealing with some of these issues as well..
جمعه 25 فروردین 1396 04:06 ق.ظ
Hi there, all is going nicely here and ofcourse every one is sharing data, that's genuinely excellent, keep up writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


سلام به همه ی دوستان...امیدوارم ازوبلاگم خوشتون بیاد.

مدیر وبلاگ : fd76
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :